لطفا قبل خرید تماس حاصل نمایید

خازن الکتروموتور

بازدید: 2,402 بازدید

در الکتروموتور‌های تک فاز القایی جهت ایجاد اختلاف فاز جریانی به خازن نیازمند می باشیم. در این مطلب قصد بررسی خازن الکتروموتور را داریم.

در صورتی که شما نیز قصد آشنایی بیش تر با خازن الکتروموتور را دارید، پیشنهاد می گردد به مطلب زیر توجه فرمایید.

الکتروموتور تکفاز

انواع خازن مورد استفاده در الکتروموتور های تک فاز القایی

در موتور های تک فاز القایی ما دو سیم با نام های اصلی و کمکی داریم . برای ایجاد گشتاور و راه اندازی مجدد موتور ما به یک اختلاف فاز جریانی بین سیم پیچ اصلی و کمکی نیاز داریم .

این اختلاف فاز با یک خازن به نام راه انداز مجدد ایجاد می شود . خازن الکتروموتور راه انداز مجدد نسبت به ابعادی که دارند ، دارای ظرفیت خازن بسیار بسیار بیش تر و ولتاژ بزرگ تر هستند . 

این نوع خازن ها به به صورت غیر دام و موقت در بخش مدار قرار می گیرند . اگر در مواقع خیلی طولانی جریان داشته باشند و یا بهتر است بگوییم تحت جریان قرار داشته باشند آسیب می بینند .

به همین علت از یک دستگاه کلید گریز از مرکز استفاده می شود . بعد از راه اندازی این خازن را از مدار خارج خواهد کرد .

اغلب موتور های الکتریکی خازن راه اندازی مجدد با ظرفیت نامی ۵۰ تا ۱۲۰۰ میکروفاراد در ولتاژ های ۳۳۰ و ۲۳۰/۲۲۰ و ۱۶۵ و ۱۱۰/۱۲۵ ولت دارند .

خازن دیگر ، خازن دائم می باشد ‌. خازن نوع دائمی موتور های تک فاز در بهینه سازی گشتاور و راندمان موتور کاربرد دارد و اغلب در همان کار استفاده می گردد .الکتروموتور موتوژن

این نوع خازن به صورت پیوسته در مدار می باشد و به همین علت میزان خرابی و مشکلات آن بسیار بسیار کم می شود و مشکلات آن از خازن ها ی راه انداز نیز کم تر است .

اکثر موتور های الکتریکی مجهز به خازن دائمی در ظرفیت ۵/۲ _ ۱۰۰ میکروفاراد و همچنین ولتاژ ۴۰۰ تا ۵۵۰ ولت می باشند .

بدنه آلومینیوم یا فلز در بعضی مواقع پلاستیک دارند و همچنین خروجی مجهز به دو تا چهار ترمینال سایز ۶/۳ است و کابل نیز دارد .

تفاوت خازن الکتروموتور دائم و راه انداز  

خازن الکتروموتور راه انداز مجدد مقدار بسیار زیادی از ظرفیت خازنی مورد نیاز خودشان را جهت راه اندازی موتور در یک زمان بسیار کوتاه ( حدود چند ثانیه ) صرف می کند .

کارکرد آن ها به صورت دوره ای می باشد و چنانچه اگر به صورت پیوسته در بخش مدار توسط ولتاژ تحت فشار قرار بگیرد

خیلی خیلی سریع خراب خواهند شد و مشکلات بسیار زیادی برای آن  پیش می آید .

مشخصات یک  خازن الکتروموتور چه می باشند

مشخصات یک  خازن الکتروموتور برای جایگزین کردن یک خازن دیگر دیگر در مواقع خرابی بسیار بسیار مهم می باشد .

مشخصات لازم جهت جایگزین کردن خازن مورد های زیر می  باشند .

ولتاژ خازن اصلی یا ولتاژ بهره برداری

ولتاژ باید حتما حتما با ولتاژی که در موقع کار اندازه گیری می شود برابر باشد . موتوری که با ولتاژ ۲۵۰ کار می کند باید حتما از یک مخزن ۲۵۰ ولت استفاده کند .

البته لازم به ذکر می باشد که طراح و تولید کننده موتور با توجه به این که سمپیچی استارت با مخازن تبادل وانرژی می کنند

وگاهی نیز خازن تا ۱۰۰ تا ۲۰۰ وات افزایش می یابد اندازه و مقدار ولتاژ  خازن الکتروموتور را انتخاب می کند .

ا ما حتما حتما سعی کنید عوض کردن  خازن الکتروموتور انتخابی و مد نظر شما کمتر از ولتاژ خازن اصل و اورجینال روی موتورتان نباشد .

مقدار ظرفیت خازن بر حسب میکروفاراد :

خازنی که جایگزین می شود ، باید حتما حتما به طور کامل با خازن اصلی منطبق باشد .

بهتر است برای عمل کرد مناسب و بهتر الکتروموتور خازن جایگزینی تلرانسی کمتر و یا برابر از خازن اصلی باشد  .

فرکانس : به طور تقریبی همه ی خازن ها مقدار نامی فرکانس ۵۰/۶۰ هرتز هستند .

خازنی که جایگزین می کنید باید حتما حتما فرکانس نامی شبکه ای باشد که موتور در ان حتما به کار گرفته می شود .

متصل کردن ترمینال های خازن :

اتصال های خازن تا حد امکان باید مطابق خازن باشد  . مطابق خازن اصلی .

در اصل یعنی اگر کابل دار می باشد با شبیه آن جایگزین شود و چنانچه فیشی مجهز به پیچ است در صورتی که با نوع بدون پیچ و مهره جایگزین می شود ، قابلیت متصل بودن رو بدنه اصلی را از دست خواهد داد .

و یا اگر در صورتی که کابل دار و بوده با فیش و کابلی جایگزین گردد این احتمال وجود دارد که از lp تمام موتور کاسته شود .

کارواش خانگی

همچنین بخوانید درباره: الکتروموتور موتوژن

شکل بدنه و اندازه و  خازن الکتروموتور :

به طور تقریبی همه ی خازن ها راه انداز دارای بدنه اصلی مدور هستند . خازن های دائم کار مدور هم بسیار متداول و رایج است ‌.

ولی موتور های بسیار بسیار زیادی از طراحی خازن بیضی شکل استفاده می کنند . از لحاظ الکتریکی هیچ تفاوتی ندارند و اصلا متفاوت نیستند .

در اینجا محل قرار گیری و جا شدن در مکان نصب نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است .

چنانچه فضای جعبه که خازن در آن قرار می گیرد خیلی خیلی محدود و تنگ نباشد . نوع بدنه اصلی مهم و حائز اهمیت نیست .

جمع بندی

در الکتروموتور‌های تک فاز القایی جهت ایجاد اختلاف فاز جریانی به خازن نیازمند می باشیم. این خازن دارای دونوع راه انداز و دائم می باشد.

خازن الکتروموتور راه انداز مجدد نسبت به ابعادی که دارند ، دارای ظرفیت خازن بسیار بسیار بیش تر و ولتاژ بزرگ تر هستند . 

این نوع خازن ها به به صورت غیر دام و موقت در بخش مدار قرار می گیرند .

اگر در مواقع خیلی طولانی جریان داشته باشند و یا بهتر است بگوییم تحت جریان قرار داشته باشند آسیب می بینند .

به همین علت از یک دستگاه کلید گریز از مرکز استفاده می شود . بعد از راه اندازی این خازن را از مدار خارج خواهد کرد .

دسته‌بندی الکتروموتور
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت