آموزش خواندن پلاک مشخصات موتور الکتریکی سه فاز
پلاک مشخصات، واقعیتاً شناسنامه موتور الکتریکی است و به مهندسان برق و تعمیرکاران ارزشمندی را ارائه میدهد. از طریق پلاک مشخصات، میتوان به سرعت و با دقت مشخصات اصلی موتور را مشاهده کرد. این مشخصات شامل نوع تغذیه (تک فاز یا سه فاز)، قدرت موتور، تعداد دور روتور، جریان و ولتاژ نامی، فرکانس، نوع اتصال (ستاره یا مثلث)، ضریب قدرت، درجه حرارت عایقی، نوع حفاظت و سایر شرایط کار موتور میباشد. در ادامه، آموزش خواندن این پلاکها را ارائه میدهیم:
**1. نوع تغذیه (تک فاز یا سه فاز):**
– در بخش اول پلاک، نوع تغذیه موتور ذکر میشود. اگر نوع تغذیه “1~” باشد، موتور تک فاز است؛ اگر “3~” باشد، موتور سه فاز میباشد.
**2. قدرت موتور (KW یا HP):**
– قدرت موتور به واحدهای کیلووات (KW) یا اسب بخار (HP) در بخش دوم ذکر میشود. این مقدار نشاندهنده توان موتور در شرایط عادی است.
**3. تعداد دور روتور (RPM):**
– تعداد دور روتور موتور در بخش سوم نوشته شده است. این مقدار تعداد دور موتور در دقیقه را نشان میدهد.
**4. جریان و ولتاژ نامی:**
– جریان نامی و ولتاژ نامی موتور در بخش چهارم و پنجم پلاک قید میشوند. این مقادیر نشاندهنده جریان و ولتاژ موتور در شرایط نامی هستند.
**5. فرکانس:**
– در بخش ششم، فرکانس تغذیه موتور (به عنوان مثال 50 یا 60 هرتز) ذکر میشود.
**6. نوع اتصال (ستاره یا مثلث):**
– اگر موتور دارای اتصال ستاره باشد، این موضوع در بخش هفتم پلاک مشخصات ذکر میشود.
**7. ضریب قدرت:**
– در بخش هشتم، ضریب قدرت (Power Factor) موتور نشان داده میشود.
**8. درجه حرارت عایقی:**
– درجه حرارت مجاز برای عایقهای موتور در بخش نهم پلاک مشخصات قید میشود.
**9. نوع حفاظت:**
– در بخش دهم، نوع حفاظت موتور مانند IP54 یا IP55 نوشته میشود.
**10. شرایط کاری موتور:**
– اطلاعاتی نظیر محیط کاری، نمادهای ویژه، و شرایط خاص کاری موتور در بخش آخر پلاک مشخصات قید میشوند.
مطالعه و تفهیم این پلاکها به تعمیرکاران و مهندسان اجازه میدهد تا موتور را بهینه کاراند و مشکلات را به سرعت تشخیص دهند. این اطلاعات مهم به تعمیرات اصولی و بهرهوری موتورها کمک میکند.
کلاس حرارتی موتور الکتریکی
افزایش دما به بیش از حد، میتواند بر روی خواص مکانیکی و عایقی مواد تأثیر بگذارد. به همین دلیل، در موتورهای الکتریکی باید حداکثر دمای مجاز مشخص گردد. این حداکثر دما با استفاده از کلاس حرارتی یا کلاس عایقی موتور مشخص میشود و دمای مجاز قابل تحمل برای سیمپیچ موتورها به علاوه دمای محیط که معمولاً ۴۰ درجه سانتیگراد در نظر گرفته میشود، نمایانگر آن است. کلاس حرارتی موتور با یک علامت خاص معرفی میشود: ISOL با CONTCLASS.
در صورتی که دمای موتور از حد مجاز عایقهای استفاده شده در آن بالاتر برود، احتمالی وجود دارد که سیمپیچها سوزانده شده و اتصال کوتاه ایجاد شود. به همین دلیل، طبقهبندی دیگری برای عایقها و درجه حرارت مجاز کارکرد موتور انجام میشود.
تلفن :55414397-021
تلفن :55428537-021
همراه :09192228714
آدرس :تهران خ قزوین روبروی دخانیات مجتمع امپراتور زیر همکف پلاک 23
جدول زیر، علامت کلاسهای حرارتی مختلف و حداکثر دمای مجاز را برای هر کلاس نشان میدهد. لازم است یادآوری شود که دمای ذکر شده در جدول، حداکثر دمای مجاز است و منظور، حرارت ایجاد شده در اثر کارکرد موتور نیست. بلکه دمای ۴۰ درجه سانتیگراد محیطی نیز در آن تأثیر دارد؛ به عبارت دیگر، مثلاً، یک موتور با کلاس A که حداکثر ۱۰۵ درجه سانتیگراد را تحمل میکند، اگر در محیطی کار کند که دمای آن محیط ۴۰ درجه سانتیگراد باشد، در اثر کارکرد موتور، دمای آن باید ۶۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد.
در واقع، اعداد مشاهده شده در جدول، از حاصل جمع دمای فرضی محیط (۴۰ درجه سانتیگراد) و دمای کارکرد ماشین به دست میآید. بنابراین، برای به دست آوردن دمای ماکزیمم قابل تحمل موتور در شرایط کاری، لازم است دمای ۴۰ درجه را از عدد در داخل جدول کم کنیم. به عنوان مثال، ماکزیمم دمای قابل تحمل موتور با کلاس F برابر است با:
(دما) ϴ= ۱۵۵-۴۰= ۱۱۵
کلاس(F)=115+40=155C
کلاس(A)=65+40=105C
کلاس(B)=90+40=130C
کلاس(C)=170+40=210C
کلاس(E)=80+40=120C
کلاس(H)=140+40=180C
جدیدترین محصولات
لیست قیمت | الکتروموتور | موتوژن تبریز | سه فازIP55 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
HP | KW | FREAM | 1000 RPM | FREAM | 1500 RPM | FREAM | 3000 RPM |
3 | 2.2 | 112 | 100 | 21.000.000 | ----- | ||
4 | 3 | 132 | 34.300.000 | 100 | 22.700.000 | ----- | |
5.5 | 4 | 160 | 38.000.000 | 112 | 28.000.000 | 112 | 27.000.000 |
7.5 | 5.5 | 160 | 43.000.000 | 132 | 35.000.000 | 132 | 34.000.000 |
10 | 7.5 | 180 | 58.000.000 | 132 | 39.000.000 | 132 | 38.000.000 |
15 | 11 | 180 | 67.000.000 | 160 | 58.000.000 | 160 | 52.000.000 |
20 | 15 | 200 | 105.000.000 | 160 | 65.000.000 | 160 | 59.000.000 |
25 | 18.5 | 200 | 127.000.000 | 180 | 99.000.000 | 160 | 73.000.000 |
30 | 22 | 225 | 141.000.000 | 180 | 110.000.000 | 180 | 107.000.000 |
40 | 30 | 225 | 172.000.000 | 200 | 135.000.000 | 200 | 132.000.000 |
50 | 37 | 250 | 205.000.000 | 225 | 175.000.000 | 200 | 146.000.000 |
60 | 45 | 280 | 241.000.000 | 225 | 190.000.000 | 225 | 183.000.000 |
75 | 55 | 280 | 276.000.000 | 250 | 205.000.000 | 250 | 203.000.000 |
100 | 75 | 315 | 435.000.000 | 280 | 274.000.000 | 280 | 258.000.000 |
125 | 90 | 315 | 461.000.000 | 280 | 309.000.000 | 280 | 285.000.000 |
150 | 110 | 315 | 608.000.000 | 315 | 493.000.000 | 312 | 468.000.000 |
180 | 132 | 315 | 672.000.000 | 315 | 590.000.000 | 315 | 561.000.000 |
220 | 160 | 315 | 788.000.000 | 315 | 697.000.000 | 315 | ------- |
220 | 160 | --- | ----- | ---- | ------- | ||
250 | 185 | 315 | 715.000.000 | 315 | ---- | ||
270 | 200 | 315 | 870.000.000 | 315 | 750.000.000 | ||
340 | 250 | 315 | 1.050.000.000 | 315 | ----- | ||
340 | 250 | --- | ---- | ||||
430 | 315 | 355 | 1.220.000.000 | ||||
485 | 355 | 355 | 1.480.000.000 | ||||
554 | 400 | 355 | 1.700.000.000 |
HP | KW | FREAM | 1000 RPM | FREAM | 1500 RPM | FREAM | 3000 RPM |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1/12 | 0/06 | 56 | 3.700.000 | --- | ----- | ||
1/8 | 0/09 | 56 | 3.850.000 | 56 | ------ | ||
1/6 | 0/12 | 63 | 4.350.000 | 56 | 3.900.000 | ||
1/4 | 0/18 | ------ | 63 | 4.900.000 | 63 | 4.550.000 | |
1/3 | 0/25 | ---- | 71 | 5.150.000 | 63 | 4.600.000 | |
1/2 | 0/37 | 80 | 71.100.000 | 71 | 5.750.000 | 71 | 5.250.000 |
3/4 | 0/55 | 80 | 7.750.000 | 80 | 7.000.000 | 71 | 6.050.000 |
1 | 0/75 | 90 | 80 | 7.400.000 | 80 | 7.000.000 | |
1/5 | 1/1 | 90 | 90 | 8.800.000 | 80 | 7.700.000 | |
2 | 1/5 | 100 | 90 | 10.100.000 | 90 | 9.400.000 | |
3 | 2/2 | 112 | 16.900.000 | 100 | 12.500.000 | 90 | 11.000.000 |
4 | 3 | 132 | 100 | 14.000.000 | 100 | 12.900.000 | |
5/5 | 4 | 132 | 112 | 17.500.000 | 112 | 17.400.000 | |
7/5 | 5/5 | 132 | 132 | 22.700.000 | 132 | 20.700.000 | |
10 | 7/5 | 160 | 44.000.000 | 132 | 25.800.000 | 132 | 23.500.000 |
15 | 11 | 160 | 49.700.000 | 160 | 38.000.000 | 160 | 35.800.000 |
20 | 15 | ---- | 160 | 44.900.000 | 160 | 41.100.000 | |
25 | 18/5 | ----- | 160 | 46.000.000 |
مشخصات پلاک موتور سه فاز
برای خلاصهای از مشخصات موتورهای الکتریکی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. تعداد فازها: تعیین میکند که موتور تک فاز یا سه فاز است.
2. تایپ موتور: نشان دهنده اطلاعاتی از جمله فاصله مرکز شفت موتور تا نشیمن گاه، قطر شفت موتور و موارد مشابه است.
3. توان نامی: توان موتور در شرایط کار نامی را نشان میدهد.
4. نوع کار: این مشخصه با علایم S1 تا S10 نشان داده میشود و نوع کار و مدت زمان روشن بودن موتور را مشخص میکند.
5. کلاس عایقی: نشاندهنده میزان استقامت عایق موتور در برابر حرارت است.
6. ولتاژ نامی: ولتاژی که موتور برای کار در آن طراحی شده است.
7. فرکانس نامی: فرکانس ولتاژی که به موتور اعمال میشود.
8. جریان نامی: جریان مجازی که موتور در شرایط کاری نامی میتواند از سیمپیچها عبور کند.
9. سرعت نامی: سرعتی که موتور برای کار در آن طراحی شده است.
10. ضریب توان نامی: نشاندهنده تاثیر تبدیل توان الکتریکی به توان مکانیکی موتور است.
11. نوع محافظت: مشخص کننده مقاومت موتور در برابر تماس و نفوذ اجسام خارجی و آب است.
12. نوع یا کلاس قفس روتور: نشاندهنده ویژگیهای سرعت و گشتاور موتور است.
13. ضریب خدمات یا ضریب کارکرد: میزان اضافه باری که موتور میتواند در شرایط کاری طولانی مدت تحمل کند.
14. حداکثر دمای محیط: حداکثر دمایی که موتور میتواند در شرایط کار نامی خود کار کند بدون اینکه به عایق موتور آسیبی وارد شود.
15. بازده: نسبت توان خروجی موتور به توان ورودی آن.
16. نوع اتصال سیمپیچی استاتور: نشاندهنده نوع اتصال سیمپیچهای استاتور به صورت ستاره یا مثلث.
تلفن :55414397-021
تلفن :55428537-021
همراه :09192228714
آدرس :تهران خ قزوین روبروی دخانیات مجتمع امپراتور زیر همکف پلاک 23
نوع اتصال سیمپیچ موتور
در موتورهای سه فاز، دو نوع اتصال رایج وجود دارد:
**الف – اتصال ستاره:**
در این نوع اتصال، تههای سیمپیچها به هم متصل میشوند و سه فاز به سر سیمپیچها متصل میشود. در اتصال ستاره، ولتاژ فاز به هر یک از سیمپیچها وصل میشود. به عنوان مثال، در شبکه سه فاز ۴۰۰ ولت ایران، موتورها به صورت اتصال ستاره وصل میشوند.
**ب – اتصال مثلث:**
در این نوع اتصال، ولتاژ خط به دو سر هر کدام از سیمپیچها وصل میشود. ولتاژ نوشته شده روی پلاک الکتروموتورها در اتصال مثلث، ولتاژ مجاز سیمپیچها را نشان میدهد. به عنوان مثال، موتورهای سه فاز با قدرت ۳ کیلووات یا ۴ اسب بخار به بالا عموماً به صورت اتصال مثلث در مدار قرار میگیرند.
در انتخاب نوع اتصال موتور، باید به ولتاژ موجود در سیستم و نیازهای کاری موتور توجه داشته باشید. همچنین، دقت لازم را باید به ولتاژ مجاز سیمپیچها در اتصال مثلث داشته باشید تا از سوختن موتور جلوگیری شود.