کمپرسور باد

 

کمپرسور باد هوا را به داخل یک اسلحه ناخن می رساند

کمپرسور باد است پنوماتیک دستگاه که تبدیل قدرت (با استفاده از یک موتور الکتریکی ، دیزل یا موتور بنزینی ، و غیره) را به انرژی پتانسیل ذخیره شده در هوا تحت فشار (به عنوان مثال، هوای فشرده ). با یكی از چندین روش ، كمپرسور باد هرچه بیشتر هوا را به یك مخزن ذخیره وارد می كند ، باعث افزایش فشار می شود. هنگامی که فشار مخزن به حد بالایی مهندسی شده خود می رسد ، کمپرسور هوا خاموش می شود. بنابراین هوای فشرده شده در مخزن نگه داشته می شود تا زمانی که مورد استفاده قرار گیرد انرژی موجود در هوای فشرده را می توان برای کاربردهای مختلف ، با استفاده از انرژی جنبشی هوا هنگام آزاد شدن و کاهش فشار مخزن استفاده کرد. هنگامی که فشار مخزن به حد پایین خود می رسد ، کمپرسور باد دوباره روشن می شود و مجدداً مخزن را تحت فشار قرار می دهد. کمپرسور باد باید از پمپ متفاوت باشد زیرا برای هر گاز / هوا کار می کند ، در حالی که پمپ ها روی مایع کار می کنند.کمپرسور باد

 

طبقه بندی کمپرسور

کمپرسورها را می توان با توجه به فشار وارد شده طبقه بندی کرد:

  1. کمپرسورهای کم فشار هوا (LPAC) که فشار تخلیه آنها 150 پوند در اینچ مربع (10 بار) یا کمتر است[2]
  2. کمپرسورهای فشار متوسط ​​که فشار تخلیه 151 تا 1000 پوند در اینچ مربع (10.4 تا 68.9 بار) دارند[2]
  3. کمپرسورهای فشار قوی هوا (HPAC) که فشار تخلیه آنها بیش از 1000 پوند بر اینچ مربع (69 بار) است[2]

آنها همچنین می توانند با توجه به طراحی و اصل کار طبقه بندی شوند:

  1. کمپرسور باد رفت و برگشتییک مرحله ای
  2. کمپرسور رفت و برگشتی دو مرحله ای
  3. کمپرسور مرکبتوضیحات لازم ]
  4. کمپرسور پیچ دوار
  5. پمپ پره روتاری
  6. کمپرسور اسکرول
  7. کمپرسور توربو
  8. کمپرسور گریز از مرکزپمپ کمپرور باد

نوع جابجایی کمپرسور باد

روشهای زیادی برای فشرده سازی هوا وجود دارد که به دو نوع تغییر مکان یا پویا تقسیم می شوند.

جابجایی مثبت 

کمپرسورهای با جابجایی مثبت با مجبور کردن هوا در محفظه ای که حجم آن برای فشرده سازی هوا کاهش می یابد ، کار می کنند. با رسیدن حداکثر فشار ، یک پورت یا دریچه باز می شود و هوا از محفظه فشرده سازی به سیستم خروجی تخلیه می شود.  انواع متداول کمپرسورهای جابجایی مثبت عبارتند از:

  • از نوع پیستونی: کمپرسورهای هوا با پمپاژ هوا به داخل محفظه هوا از طریق استفاده از حرکت ثابت پیستون ها ، از این اصل استفاده می کنند. آنها از سوپاپهای یک طرفه برای هدایت هوا به داخل محفظه ای که پایه آن از یک پیستون متحرک تشکیل شده است ، استفاده می کنند. هنگامی که پیستون در حال حرکت است ، هوا را به محفظه می کشد. وقتی روشن است

تصویر فنی کمپرسور هوا دو مرحله ای

سکته مغزی ، شارژ هوا به بیرون منتقل می شود و به یک مخزن ذخیره می شود. کمپرسورهای پیستونی به طور کلی در دو دسته اساسی قرار می گیرند ، یک مرحله ای و دو مرحله ای. کمپرسورهای تک مرحله ای معمولاً در محدوده کسری از طریق اسب بخار قرار می گیرند. کمپرسورهای دو مرحله ای معمولاً می افتند

تصویر فنی کمپرسور هوا یک مرحله ای قابل حمل

در محدوده 5 تا 30 اسب بخار. کمپرسورهای دو مرحله ای کارایی بیشتری نسبت به نمونه های تک مرحله خود دارند. به همین دلیل ، این کمپرسورها متداول ترین واحدها در جامعه کسب و کارهای کوچک هستند. ظرفیت کمپرسورهای تک مرحله ای و دو مرحله ای معمولاً در اسب بخار (HP) ، فوت مکعب استاندارد در هر دقیقه (SCFM) * و پوند در هر اینچ مربع (PSI) ارائه می شود. * به میزان کمتری ، برخی از کمپرسورها در مکعب واقعی در هر دقیقه (ACFM) درجه بندی می شوند. عده ای دیگر با مکعب در هر دقیقه (CFM) رتبه بندی می شوند . استفاده از CFM برای درجه بندی کمپرسور نادرست است زیرا نشان دهنده دبی است که مستقل از یک مرجع فشار است. یعنی 20 CFM در 60 PSI.

  • کمپرسورهای پیچ روتاری: با تطبیق دو پیچ مارپیچ از فشرده سازی با جابجایی مثبت استفاده کنید که در صورت چرخش ، هوا را به محفظه ای هدایت می کند که با چرخش پیچ ها از حجم آنها کاسته می شود.
  • کمپرسورهای پره ای: برای هدایت هوا به داخل محفظه و فشرده سازی حجم ، از روتور شکاف دار با قرارگیری تیغه متنوع استفاده کنید. این نوع کمپرسور در فشارهای بالا حجم ثابت هوا را تحویل می دهد.

جابجایی پویا 

کمپرسورهای جابجایی دینامیکی شامل کمپرسورهای گریز از مرکز و کمپرسورهای محوری هستند. در این نوع ، یک جز چرخان انرژی جنبشی خود را به هوا منتقل می کند که در نهایت به انرژی فشار تبدیل می شود. اینها از نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط یک پروانه در حال چرخش برای تسریع و سپس کاهش سرعت هوای گرفته شده استفاده می کنند ، که آن را تحت فشار قرار می دهد.

خنک کننده

به دلیل گرمایش آدیاباتیک ، کمپرسورهای هوا به روشی برای دفع گرمای اتلاف نیاز دارند . به طور کلی این نوعی خنک کننده هوا یا آب است ، اگرچه برخی از کمپرسورها (به ویژه از نوع روتاری) ممکن است توسط روغن خنک شوند (که به نوبه خود با هوا یا آب خنک می شوند).  تغییرات جوی در هنگام خنک سازی کمپرسورها نیز در نظر گرفته می شود. نوع خنک سازی با در نظر گرفتن عواملی مانند دمای ورودی ، دمای محیط ، توان کمپرسور و منطقه کاربرد تعیین می شود. هیچ نوع کمپرسوری وجود ندارد که بتواند برای هر کاربردی استفاده شود.

برنامه ها

کمپرسور هوا قابل استفاده برای ابزارهای برقی ، مانند جک ها

کمپرسورهای هوا کاربردهای زیادی دارند ، از جمله: تأمین هوای تمیز فشار بالا برای پر کردن سیلندرهای گاز ، تأمین هوای تمیز با فشار متوسط ​​به یک غواص مجهز به سطح غوطه ور ، تأمین هوای تمیز با فشار متوسط ​​برای رانندگی در برخی از شیرهای سیستم کنترل پنوماتیک HVAC در مطب و مدرسه ، تأمین مقدار زیادی هوای فشار متوسط ​​برای تأمین ابزارهای پنوماتیک ، مانند جک ها ، پر کردن مخازن هوای فشار بالا (HPA) ، برای پر کردن لاستیک ها و تولید حجم زیادی از هوای فشار متوسط ​​برای فرآیندهای صنعتی در مقیاس بزرگ (مانند به عنوان اکسیداسیون برای سیستم های کک سازی نفت یا کارخانه سیمان برای پاکسازی خانه).

بیشتر کمپرسورهای هوا از نوع پیستونی رفت و برگشتی ، پره دوار یا پیچ دوار هستند . کمپرسورهای سانتریفیوژ در کاربردهای بسیار بزرگ معمول هستند ، در حالی که کمپرسورهای هوای دوار ، اسکرول و رفت و برگشتی برای کاربردهای کوچکتر و قابل حمل ترجیح داده می شوند.

پمپ های کمپرسور هوا دو نوع اصلی دارند: تزریق روغن و روغن کمتر. سیستم بدون روغن توسعه فنی بیشتری دارد اما گرانتر ، بلندتر و ماندگارتر از پمپهای روغن کاری شده است. سیستم بدون روغن همچنین هوایی با کیفیت بهتر ارائه می دهد.

کمپرسورهای هوا برای استفاده از منابع مختلف انرژی طراحی شده اند. در حالی که گاز / موتور و کمپرسور هوا برقی در میان محبوب ترین، کمپرسورهای هوا که استفاده از موتورهای خودرو، می قدرت برخاست پورت هیدرولیک، و یا نیز معمولا در برنامه های کاربردی موبایل استفاده می شودتوان یک کمپرسور در HP ( اسب بخار ) و CFM ( فوت مکعب در دقیقه از هوای ورودی) اندازه گیری می شود اندازه گالن مخزن ، حجم هوای فشرده (موجود) را مشخص می کند. کمپرسورهای مجهز به گاز / دیزل به طور گسترده ای در مناطق دورافتاده با دسترسی مشکل به برق استفاده می شوند. سر و صدا هستند و برای گازهای خروجی به تهویه نیاز دارند. کمپرسورهای الکتریکی به طور گسترده ای در تولید ، کارگاه ها و گاراژهای دارای دسترسی دائمی به برق استفاده می شوند. کمپرسورهای متداول کارگاه / گاراژ 110-120 ولت یا 230-240 ولت هستند. اشکال مخزن کمپرسور عبارتند از: “پنکیک” ، “مخزن دوقلو” ، “افقی” و “عمودی”. بسته به اندازه و هدف کمپرسورها می توانند ثابت یا قابل حمل باشند.

نگهداری

میل لنگ کمپرسور باد
قطعات کمپرسور باد

 

یک کمپرسور کوچک هوا که در یک مغازه تعمیر لاستیک کنار جاده در روستای کودو ، نیجر استفاده می شود.

برای اطمینان از عملکرد کارآمد انواع کمپرسور و بدون نشت ، انجام تعمیر و نگهداری معمول ، مانند نظارت و تعویض اتصالات کمپرسور هوا ، ضروری است. بیشتر کمپرسورهای هوا را می توان با دنبال کردن دستورالعمل های راهنمای موجود ، کار کرد.  پیشنهاد می شود دارندگان کمپرسور هوا هر روز بازرسی از تجهیزات خود را انجام دهند ، مانند:

  • بررسی نشت روغن و هوا
  • بررسی فشار دیفرانسیل در فیلتر هوای فشرده
  • تعیین اینکه آیا روغن کمپرسور باید تغییر کند یا خیر
  • تأیید دمای عملیاتی ایمن
  • تراکمتخلیه از مخازن گیرنده هوا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *